Saturday, April 12, 2008

¿Quién eres tú?


I Struck the board and cried no more

I will abroad

لم يعد الاحتواء محتملا..الكرة الثلجية تتعاظم والصخرة تلوح في الافق...يصير الدبوس حلا عمليا..شكة بسيطة لينز الصديد في مكان ما... اللعبة باتت اكثر تعقيدا.. إلصاق صفات مثل النبل والجمال بالحزن للتخفيف من وطأته أصبح خدعة قديمة... الصرعة الاحدث هي تسطيح السعادة...تفريغ مشاعر الفرح من أي عمق لتصبح كالألوان الفاتحة...إحساس يستحضر الاحتقار وفي أفضل الحالات اللامبالاة. الحزن ليس أنبل ولا أجمل...الحزن أعمق... يضفى على صاحبه هالة من نوع ما..يرتبط الحزن بكلمات لها مدلول العمق كالبئر والكهف والقاع...السعادة دوما لها ثمن...الحزن أسهل لانك تكون قد دفعت الثمن بالفعل...ولأن الكرة الثلجية تتعاظم يصبح اختزال السعادة في لحظات متعة عابرة حلا لا يحتمل....


---------------------------------------------------






Maya: You know, can I ask you a personal question, Miles?

Miles Raymond: Sure.

Maya: Why are you so in to Pinot?

Miles Raymond: [laughs softly]

Maya: I mean, it's like a thing with you.

Miles Raymond: [continues laughing softly]

Miles Raymond: Uh, I don't know, I don't know. Um, it's a hard grape to grow, as you know. Right? It's uh, it's thin-skinned, temperamental, ripens early. It's, you know, it's not a survivor like Cabernet, which can just grow anywhere and uh, thrive even when it's neglected. No, Pinot needs constant care and attention. You know? And in fact it can only grow in these really specific, little, tucked away corners of the world. And, and only the most patient and nurturing of growers can do it, really. Only somebody who really takes the time to understand Pinot's potential can then coax it into its fullest expression. Then, I mean, oh its flavors, they're just the most haunting and brilliant and thrilling and subtle and... ancient on the planet.
Miles Raymond: What about you?

Maya: What about me?

Miles Raymond: I don't know. Why are you into wine?

Maya: Oh I... I think I... I originally got in to wine through my ex-husband.

Miles Raymond: Ah.

Maya: You know, he had this big, sort of show-off cellar, you know.

Miles Raymond: Right.

Maya: But then I discovered that I had a really sharp palate.

Miles Raymond: Uh-huh.

Maya: And the more I drank, the more I liked what it made me think about.

Miles Raymond: Like what?

Maya: Like what a fraud he was.

[Miles laughs softly] Maya: No, I- I like to think about the life of wine.

Miles Raymond: Yeah.

Maya: How it's a living thing. I like to think about what was going on the year the grapes were growing; how the sun was shining; if it rained. I like to think about all the people who tended and picked the grapes. And if it's an old wine, how many of them must be dead by now. I like how wine continues to evolve, like if I opened a bottle of wine today it would taste different than if I'd opened it on any other day, because a bottle of wine is actually alive. And it's constantly evolving and gaining complexity. That is, until it peaks, like your '61. And then it begins its steady, inevitable decline.

Miles Raymond: Hmm.

Maya: And it tastes so fucking good.

--------------------------------------------





you say either..I say either

you say neither.. I say neither


لا يستقيم الحديث عن الجاز إلا بذكرهما.. هو بترومبته اللعوب وصوته الخشن وهي بابتسامتها الصافية وحنجرتها الناعمة...بخفة لامحدودة يصنعان عالما خاصا لا يسطع فيه ضوء القمر سوى في فيرمونت ولا يغدو الربيع ربيعا سوى في باريس ولا يفلح فيه الصقيع في اختراق دفء احضانهما وتتجلى الرومانسية في لمسة بين نسمات المساء وأغصان الشجر..يصنعا من القبلة حلما ويضعا العالم على خيط.. وأجدني معهما في تلك الغرفة اتأملهما في استغراق..رفيفان..عاشقان..جسدان تسكنهما روح واحدة


------------------------------------------------




because I could not stop for death

He kindly stopped for me

And the Carriage held but ourselves

and Immortality


حتما لن أحذوا حذوه.. فهو عندما سئم اللعبة وضع يده في القابس وترك التيار يسبح إلى ما لانهاية عبر جسده النحيل...أما أنا فسأستعد للحظتي بمنتهى الهدوء..سأجلس على أرضية غرفتي لارتب صور الذاكرة الحية في ألبوم أنيق سيكون هو كل ما أحمله معي...وعندما سيأتي بعربته سيجدني في انتظاره مبتسمة ..سأتناول يده الممدودة في رقة وسأصعد بخطوات متأنية على الدرجتين لادخل العربة وأجلس إلى جانبه..ستمر الرحلة بسلاسة وأنا أريه لحظاتي المفضلة ..سيضحك على بعضها وسيتأثر بالبعض الآخر.. سيلوك لحظة من السكون قبل أن يفكر بطرح السؤال الذي طالما داعب فضوله لكنه في النهاية سيأثر الصمت..بينما أغمض عيني لاستمتع بإيقاع حوافر الخيول وهي تحملنا بعيدا عن هنا..

Sunday, April 6, 2008

بالصور أوقع

لست بحاجة بالتأكيد لأن تقرأ ما كتبته عما حدث اليوم لانك حتما لن تتفاعل مع كلماتي الانجليزية الجافة الخالية من المشاعر ...العبارات والفقرات التي صغتها - بموضوعية وحياد -وأنا جالسة على مكتبي اليوم لن تفلح- رغم إحكامها وكثافتها- في حملك على الاهتمام والتفاعل والشعور.. ولأني هنا في مساحتي الشخصية حيث لا مجال للموضوعية المهنية فمن قبيل العبث أن أنشر كلماتي هنا لأمنحها طابعا شخصيا تفتقر له...لكنه ناصر نوري..بعدسته البارعة يرسم اللامنطوق...بعين الصياد يقتنص تلك اللقطات ليقضي على ترددي ويحسم اختياري... يكفي هذا...فقط شاهد ما حدث..